Jej tvorba vyráža dych ľuďom po celom svete. Stojac za objektívom fotoaparátu preslávila naše socialistické plavárne a funkcionalistickú architektúru. V ďalekom Taipei počas jej najväčšej sólovej výstavy viseli v galérii veľké tabule so slovenskými textami. Písalo sa na nich Zákaz skákať! a Podlaha kĺže. V zahraničí ju ľudia spoznávajú na uliciach a s očami plnými očakávania sa jej pýtajú, či náhodou nie je tá Mária Švarbová. U nás si možno ani nevšimnete, že táto úspešná umelkyňa sedí hneď vedľa nás. A keď hovoríme u nás, myslíme tým naozaj u nás. Vo Fachu.

Štamgast (podstatné meno; pôvodom z nemeckého Stammgast) – stály a pravidelný návštevník zariadenia ponúkajúceho nápoje a/alebo občerstvenie
FACH štamgast (podstatné meno; pôvodom z bratislavskej Ventúrskej) – stály a pravidelný návštevník Bistra a Juice shopu v Mozartovom dome

Chodievaš k nám často a pravidelne. Vieme, že veľa cestuješ, no vždy, keď si doma, zavítaš k nám do FACHU. Prečo sa k nám rada vraciaš?

Mám rada minimalizmus a prírodné materiály. No najmä milujem jedlo a dobrú kávu. U vás viem nájsť všetko pod jednou strechou a rada tu trávim čas s priateľmi na raňajkách, ale aj počas pracovných stretnutí.

Tvoje obľúbené jedlo a káva?

V predošlom menu som milovala kukuričné kuriatko so zemiakovou kašou. Servis mi ho často objednával bez opýtania, hneď ako som vošla do dverí. A káva? Flat white alebo double espresso. A ešte shoty z Juice shopu. Najmä ten zázvorový.

Máš vôbec čas variť aj doma?

Rada si ho nájdem a pripravím kvalitný steak, čerstvú rybu alebo avokádovú hrianku na poctivom kváskovom chlebe so strateným vajcom, údeným lososom, citrónom a fetou. Teším sa, keď sa môžem hrať s platingom a servírovať jedlo pre priateľov.

Aký podnik vo svete je ti blízky a čo určite odporúčaš navštíviť?

Cha cha Matcha v mojom obľúbenom New Yorku, malú kaviareň Ob-La-Di v Paríži alebo raňajkáreň HanSo Café v Madride.

Vráťme sa ešte k tvojej tvorbe. Preslávila ťa najmä séria fotografií Swimming pool, no fotila si napríklad aj v socialistickom mäsiarstve. Prečo mäsiarstvo a prečo socializmus?

Pri tvorbe rada využívam svoje okolie a lokality, ktoré si pamätám z detstva. Tak to bolo aj pri fotení už nefunkčného mäsiarstva v Slepčanoch, kde som vyrastala. V miestnosti stále zostala vykachličkovaná stena, a keďže sme chceli pripraviť reálnu scénu, doniesli sme z Bratislavy salámu a dve kilá bravčových uší. A socializmus? Vždy mi pripadal ako kulisa. Dodnes sú u nás miesta, ktoré sa akoby zastavili v čase. Škôlka, lekár, lahôdky, kde som chodila s tatkom na desať deka šalátu a dva rožky. Socialistický dizajn a architektúra má v sebe navyše istú nadčasovosť a v mojej tvorbe môže odrážať smer nazývaný Retrofuturizmus – to, ako si kedysi ľudia predstavovali budúcnosť.

To nám pripomína, že prednedávnom ti vychádza nová, už druhá kniha

Áno, v decembri sme začali distribuovať knihu Futuro Retro, ktorá je zbierkou mojich fotografií. Je plná sérii, ktoré som tvorila od roku 2014 do roku 2019. Rovnako tam môžete nájsť aj texty, ktoré sprevádzajú každú jednu sériu a hovoria aj o mojej umeleckej ceste. V porovnaní s prvou knihou Swimmimg pool je kniha Futuro Retro dva krát taká veľká a ma až vyše 250 strán.

A čo tvoje fotografie? Dajú sa kúpiť?

Moje fotografie sa dajú kúpiť priamo odo mňa, no ich užší výber ponúka napríklad aj Art Design Project na Špitálskej ulici v Bratislave.

Mária Švarbová je jedna z najúspešnejších slovenských umelkýň. Je víťazkou International Photography Awards 2016, ocenená ako Hasselblad Master 2018 a zaradená v rebríčku Forbes 30 under 30. Hovorí, že umenie je jej naozajstná láska a cez fotografie tvorí fiktívny dokument. Ak by si však chcela od objektívu na chvíľu oddýchnuť, najradšej by išla pomáhať do našej kuchyne, a ak by si mala vybrať iba jedinú činnosť, pripravovala by vajíčka. Tvrdí totiž, že je vajíčkožrút a že práca s nimi ju teší a upokojuje.

My vo Fachu sme zasa radi, že sa k nám Mária rada vracia a že svojou usilovnou prácou a talentom reprezentuje Slovensko po celom svete. Mária, tešíme sa, že si naša. Slovenka aj štamgastka.

 


Text ©  Katarína Kopúnová, FACH Bratislava
Foto © Juraj Roháč, FACH Bratislava